برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان کانون فرهنگی وهنری کریم اهل بیت شهر سلامی و آدرس kanoonemamhassan24.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.
یکی از شناختهای ضروری و تعیینکننده در سرنوشت انسان، دشمنشناسی است، چرا که مکتب اسلام و مسلمانان دشمنان بسیار دارند. قرآن میفرماید: «وَکذَٰلِک جَعَلْنَا لِکلِّ نَبِی عَدُوًّا شَیاطِینَ الْإِنْسِ وَالْجِنِّ یوحِی بَعْضُهُمْ إِلَیٰ بَعْضٍ زُخْرُفَ الْقَوْلِ غُرُورًا» [1] اینچنین در برابر هر پیامبری، دشمنی از شیاطین انس و جنّ قرار دادیم، آنها به طور سری (و درگوشی) سخنان فریبنده و بیاساس (برای اغفال مردم) به یکدیگر میگفتند.
بهترین وسیله برای دشمن شناسی، مراجعه به قرآن است که دشمنان مختلف را در آیات نورانی خویش معرفی کرده است. قرآن میفرماید: «وَ اللَّهُ أَعْلَمُ بِأَعْدائِکمْ»[2] و خداوند به دشمنان شما داناتر است.
این یک سنت همیشگى است نیکىها و بدیها سرانجام به خود انسان باز مىگردد، هر ضربهاى که انسان مىزند بر پیکر خویشتن زده است و هر خدمتى به دیگرى مىکند در حقیقت به خود خدمت کرده است. همهی ما نسبت به امنیت خود، خانواده و جامعه مسئولیم. قرآن میفرماید: «بَعْضُکمْ مِنْ بَعْضٍ»[1] همه از یکدیگرید.
و در آیه دیگر میفرماید: «وَ الْمُومِنُونَ وَ الْمُومِناتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِیاءُ بَعْضٍ»[2] مردان وزنان با ایمان، یار و یاور و اولیای یکدیگرند.
هستی، بعد مادی و معنوی دارد. در فرهنگ اسلام برای بسیاری از امور مادّی، مشابه معنوی نیز وجود دارد. همانگونه که سلامت جسم در کنار سلامت روان، نشانهی سلامت کامل انسان است، در جامعه نیز، مسائل مادی و معنوی در کنار هم جامعه سالم را شکل میدهند. یکی از نشانههای جامعه سالم، وجود امنیت است، از این رو به بیان بخشی از ابعاد امنیت در قرآن میپردازیم.
انگار خدا دلش نمیآید انسان را در آیات عذاب نگه دارد. سوره الرحمان که میخواهد نظام رحمانی خلقت را نشان دهد، تأکید میکند جهنم چیزی خارج از این نظام نیست و هر کس که با دیدن نشانههای کامل خدا حجت برایش تمام شود ولی باز هم تکذیب کند، مستحق این عذاب است؛ لازمه این تأکید آن است که حالا حالاها از عذاب الهی بگوید ولی انگار خدا دلش نمیآید و زود دل ترسیده ما را با نعمتهای بهشت آرام میکند:
گاهی باید بدکار را به سزای عملش رساند. اما گاهی بدی را باید با خوبی جواب داد. حالا این که برای بدی است، اما خوبی چه؟ آن بهشتی که سوره رحمان به آن وعده میدهد، پاداش چه چیزی است؟ آیا جز این است که ما باید نیکی کنیم و در پاداش این نیکی به آن بهشت برسیم؟
در تاریخ آمده که گروهی از یهودیان آمدند نزد پیامبر و گفتند: آیا تویی که خیال میکنی پیامبر خدایی؟ آنگاه چندین سؤال کردند که یکی از آنها این بود: پاداش کسی که لاالهالاالله بگوید چیست؟ پیامبر فرمود: بهشت و آنگاه این آیه را خواند: آیا پاداش احسان جز احسان است؟ یکی از یهودیان گفت: راست گفتی ای محمد! و بعد از تمام شدن سؤالات ایمان آورد.
قال اللَّه الحکیم فی کتابه: «بسماللَّهالرّحمنالرّحیم یا أیها الّذین امنوا اذکروا اللَّه ذکراً کثیراً و سبّحوه بکرة و اصیلاً هو الّذی یصلّی علیکم و ملائکته لیخرجکم من الظّلمات إلی النّور و کان بالمؤمنین رحیماً. تحیتهم یوم یلقونه سلام و اعدّلهم اجراً کریماً».
تقوا در زندگی انسان، فواید زیادی دارد. از جمله این فواید، یکی این است که انسانِ باتقوا میتواند خود را در لغزشگاهها و دستاندازهای زندگی حفظ کند؛ ولی انسان بیتقوا، نمیتواند. اگر انسان بتواند روح تقوا را -که عبارت است از مراقبت دائم نسبت به خود و توجّه همیشگی در اعمال و حتّی افکار خود و فعل و تَرکی که به انسان منتسب میشود- در خود بهوجود آورد، نتیجهاش این میشود که در امتحانات الهی، سالم میماند. چون که معنای تقوا عبارت است از توجّه و پاییدن خود؛ مراقبت کردن از خود و تن به غفلت ندادن.
اینکه میگویند ماه رمضان، ماه ضیافت الهی است و سفره ضیافت الهی پهن است، محتویات این سفره چه چیزهایی است؟ محتویات این سفره که من و شما باید از آن استفاده کنیم، یکیاش روزه است؛ یکیاش فضیلت قرآن است -قرآن را گذاشتند در این سفره با فضیلتِ زیاد، بیش از ایام دیگر؛ و به ما گفتند که تلاوت قرآن کنید- یکیاش همین دعاهایی است که میخوانیم؛ «یا علی و یا عظیم»، دعای افتتاح، دعای ابوحمزه؛ اینها همان مائدههایی است که سر این سفره گذاشته شده.
به وبلاگ من خوش آمدیداین وبلاگ در راستای انتشار فعالیتهای فرهنگی ،هنری ،قرآنی ، اعتقادی، دینی ومذهبی ، تربیتی کانون فرهنگی وهنری امام حسن مجتبی شهر سلامی ایجاد وراه اندازی شده است