برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان کانون فرهنگی وهنری کریم اهل بیت شهر سلامی و آدرس kanoonemamhassan24.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.
«و مردم پرهيزكار و با تقوا را كه در مصونيّت خدا درآمدهاند، دسته دسته بسوي بهشت برند، تا هنگاميكه بدانجا رسند و درهاي بهشت را به رويشان بگشايند، و پاسداران و نگهبانان بهشتي به آنهاسلام كنند بدينگونه كه سلام باد بر شما! پاك و پاكيزه و طيّب هستيد! اينك در بهشت وارد شويد و بطور جاودان زيست كنيد!
امر به معروف و نهی از منکر از احکام ضروری اسلام است و آیات زیادی بر آن دلالت و تاکید دارند و همان گونه که در فصل اول روشن شد، این دو فریضه از نگاه قرآنی اهمیت فوق العاده ای دارند، با این حال باید دید این حکم قرآنی، فریضه ای تعبدی است و مبنایی نقلی دارد یا فریضه ای تعقلی است و دارای مبنایی عقلی است و حکم قرآنی برای امضاء و تاکید آن می باشد.(2)
سوال: 10. چرا اسلام و قرآن امر به معروف و نهى از منكر را واجب كرده است؟ جواب: از مجموع آيات و رواياتى كه در موضوع امر به معروف و نهى از منكر وجود دارد استفاده مى شود كه اسلام مى خواهد همه افراد جامعه اسلامى، به گونه اى تربيت شوند كه در برابر رفتار هم ديگر احساس مسئوليت كنند؛ زيرا روشن است كه مصالح و سعادت دنيوى و اخروى افراد جامعه به يك ديگر مرتبط است و اعمال و رفتار افراد اجتماع در سرنوشت يك ديگر تأثير مى گذارد و آثار صلاح و فساد افراد، تنها به خود آنها محدود نمى شود، بلكه نتايج مثبت و منفى بسيارى از اعمال اعضاى جامعه، به كسانى بر مى گردد كه در آن جامعه زندگى مى كنند؛ براى مثال سود و زيان رعايت يا عدم رعايت قوانين اجتماعى به همه مى رسد. كارهاى خوب نيكوكاران در سعادت ديگران مؤثر است و كارهاى بد بدكاران نيز در جامعه اثر مى گذارد و اساساً افراد جامعه، مانند اعضاى يك پيكرند كه اگر يكى از عضوها سلامت خود را از دست بدهد، ديگر اعضا را نيز با مشكل روبه رو مى كند. از همين رو، حتى در جوامع غربى كه فردگرايند و معمولاً در كار يك ديگر دخالت نمى كنند، درباره امورى كه
سوال: 1. امر به معروف و نهى از منكر به چه معناست؟ جواب: لغويان، معروف را به شناخته شده و منكر را به ناشناخته معنا كرده اند، ولى در تعريف اصطلاحى امر به معروف و نهى از منكر در منابع اسلامى، تعبيرهاى گوناگونى آمده است كه از مجموع اين تعريف ها استفاده مى شود كه امر به معروف، به معناى فرمان دادن به هر كارى است كه عقل و شرع آن كار را خوب بداند و نهى از منكر، به معناى باز داشتن و نهى كردن از هر كارى است كه عقل يا شرع آن كار را بد بداند؛[1] به عبارتى ديگر، امر به معروف به معناى فرمان دادن به كارهاى خوب و نهى از منكر به معناى باز داشتن از كارهاى بد است. از آن جا كه لازم نيست امر و نهى به صورت زبانى باشد، به هر اقدام و كوششى كه به منظور اثر گذاردن در ديگرى انجام مى شود، به گونه اى كه او را به كار واجب واداشته يا از حرام باز دارد، امر به معروف و نهى از منكر گفته مى شود.[2]
روایات متعددی از ائمّه علیهم السلام به ما رسیده که بیانگر تقسیم گناهان به کبیره و صغیره است، ودر کتاب اصول کافی یک باب تحت عنوان «باب الکبائر» به این موضوع اختصاص یافته که دارای 24 حدیث است.
در روایت اوّل و دوّم این باب، تصریح شده که گناهان کبیره، گناهانی را گویند که خداوند، دوزخ و آتش جهنم را بر آنها مقرر نموده است.[1]
«گناه» عملی است که با اراده و رضایت الهی در تضاد بوده و با ایجاد نوعی «تاریکی» معنوی در نَفْس انسان، آدمی را از خدای متعال که «نور» آسمانها و زمین است، دور می سازد و به عبارت دیگر، موجب بازماندن وی از کمال و قرب به خدای می گردد.
به عبارت دیگر دستورات و فرمان های خدا، گاهی بر انجام رفتاری و گاهی بر دوری از کاری می باشد؛ و گناهکار کسی است که از این دستورات سرپیچی کند؛ یعنی افعالی را که به آنها امر شده است ترک کند و افعالی را که از آنها نهی شده است انجام دهد.
مردی همیشه تاسف می خورد که چرا هیچ گاه خداوند با او صحبت نکرده است . روزی از دوستی پرسید: «چرا خدای بزرگ عالم هیچ وقت از آن پیام هایی که برای دیگران می فرستد، برای من نفرستاده است؟ آن دوست در پاسخ گفت: «اما خداوند که با تو ارتباط برقرار کرده است ... خداوند از طریق اشتباهاتت با تو در رابطه است .» 15
امروزه مشاهده افرادی که همیشه خوشحال و خوش بین و موفق هستند، ما را به تعجب و غبطه وا می دارد . به راستی علت چیست؟ چگونه در دل برخی از انسان ها به رغم سختی و مشکلات ظاهری، روح سبز انسانیت شکوفا می شود؟ حقیقت آن است که بسیاری از مردم، به دلیل برنامه های ناقص یا غلط، همواره سرگردان یا غمگین هستند . آن ها بدون این که بخواهند، یاد گرفته اند که فقط ناراحت و ناراضی باشند و احساس شکست کنند و در واقع زندگی را بدون برنامه ریزی بگذرانند .
واژه جوان در لغت تداعی کننده توانایی، بالندگی، اقتدار، سلامتی، شادابی، سرور، سرزندگی، حرکت، فعالیت، جنب و جوش، خروش، جوشش، صداقت و احساسات و قطاری از این واژه های زنده است . شاید بد نباشد بدانیم در دنیای واژه ها سه دسته داریم که فرصت جوانی 2 را تعریف می کنند:
قرآن درياى ژرفى از حقايق و معارف است كه هيچ غواصى را ياراى دستيابى به عمق و ژرفاى آن نيست مگر پيامبران الهى و امامان معصوم (ع). و مجموعه اى گرانبها از برنامه ها و درس ها وعبرت هاى زندگى ساز است كه هركس به قدر ظرفيت وجودى خويش و آمادگى روحى اش از آن بهره مى گيرد و عطش كمال خواهى خود را با آب حيات آيات آن فرو مى نشاند. براى آنان كه بخواهند و روح خود را آماده دريافت و پذيرش حق سازند، همه چيز در قرآن هست، چرا كه خود فرموده است: «لارطب و لا يابس الا فى كتاب مبين» (۱) (هيچ تروخشكى نيست مگر آن كه در كتاب مبين است) و بايد نيز چنين باشد زيرا كلام حق است و پروردگار عالم و آدم آن را براى رسول خاتم نازل فرموده تا هم ختم كلام باشد و هم كلام ختم. چون كه بالاتر از قرآن هيچ كلامى نتوان يافت و پس از صاحب قرآن نيز هيچ رسولى نخواهد آمد تا كلامى از حق بر او نازل گردد.
دختر پس از بلوغ مى تواند در اموال خود تصرف كند، ولى اگر به حدى از رشد نرسيده كه بتواند سود و زيان خود را بسنجد، هنوز حق تصرف در اموال خود را ندارد و مسؤ وليت اموال او با پدر و پدر بزرگ (پدرى ) اوست .
20 نکته طبق فتوای مقام معظم رهبری، حضرت آیت الله خامنه ای - مدظله العالی - و به صورت سؤال و جواب و برگرفته از کتاب استفتائات ایشان به خامه قلم می آراییم و به خواست خدا، در شماره های بعدی نکته های دیگری را از مراجع عظام تقلید - دامت برکاتهم - به محضرتان تقدیم می کنیم .
آیا می دانید که: امامت در لغت به معنای پیشوایی و در اصطلاح، یعنی ریاست عامه در امور دین و دنیا، به نیابت از پیغمبر(ص)است. (آخرین امید داود الهامی ص 121)
در کنار همه ی خوبی های دسترسی به اینترنت شما به عنوان یک والد باید معایب آن را هم در نظر بگیرید. اگر چه کنترل و نظارت همه جانبه بر فضای مجازی فرزندان عملاً غیر ممکن و حتی نادرست است اما این ایده ها می توانند به شما کمک کنند تا فرزندتان را از جنبه های خطرناک و ترسناک آن کاملا دور نگه دارید.
کاهش معاشرات: یکی از معایب ارتباطات اینترنتی آن است که ارتباط در فضای مجازی، اساسا بر متن استوار است، بنابراین از نشانههای بصری و شنیداری در تعاملهای رودررو بیبهره است.
اعتیاد: در جامعه ما نیز با گسترش روزافزون اینترنت شاهد این مـسأله هـستیم و نتیجه آن آسیب فکری است و استفاده بیشازحد مـتعارف از ایـنترنت که بـه وابستگی شدید روانی و فکری میانجامد.
آسیب جسمانی: فشارهای عصبی و مشکلات روحی، تیکهای عصبی، چاقی، انزوا و چشمدرد… .
آسیبهای اجتماعی و فـرهنگی: گـاه مشاهده میشود که افراد چنان در اتاقهای گفتوگو غرقمیشوند که حـتی زمـان صـرف غذا را فراموش میکنند. اینها علایمی شبیه به معتادان دارند. بسیاری از آنـان از بیخوابی رنج میبرند، خستهاند و روابطشان با اطرافیان به حداقل رسیده است.
گـسست فکری و عاطفی: با ورود ایـنترنت و رایانه به درون خانوادهها بین والدین و فرزندان جدایی فکری، عاطفی و فیزیکی رخ میدهد و پیشرفت خیرهکننده فناوری تاثیرات محسوس و نامحسوس زیادی را بر زندگی خانوادگی گذاشته است.
امروزه به همراه تحولاتی که در فضای مجازی به وجود آمده، بسیاری از کارکردهای خانوادهها نیز دچار اختلال شده است. همچون تاثیر مخرب بر بنیان خانواده، ترویج بیدینی، نقص حریم خصوصی، تغییر هویت، گسترش و تولید ناهنجاری اخلاقی، انزواطلبی واقعی، رفتار اجتماعی شبکهای، تغییر سبک زندگی و....
آسیبهای مالی و حیثیتی در فضای مجازی را بشناسید (بخش دوم)
هتک حیثیت از طریق فضای مجازی دومین جرم سایبری بزرگ در کشور ما است.
چکیده: اصل عدم اعتماد به کاربران مجهول الهویت و وبسایتهای ناشناس، مهمترین نکتهای است که که برای جلوگیری از قربانی شدن به وسیله کلاهبرداران اینترنتی وجود دارد. بنابراین بهتر است همیشه موقع وبگردی از منابع معتبر و شناخته شده استفاده کنیم. در قسمت پایانی این مقاله با ادامه آسیبهای مالی و حیثیتی در فضای مجازی آشنا می شوید.
ارتباطات در فضای مجازی، تامین کننده همه نیازهای ناشی از ارتباط کامل نیست.
چکیده : استفاده افراطی از فضای مجازی منجر به آسیبهای مفرط فردی و روانی می شود. این آسیبها همه ابعاد زندگی انسان را تحت تاثیر خود قرار می دهد. در بخش اول این مقاله به دو مورد از این آسیبها اشاره می کنیم.
1. کاهش ارتباطات انسانی
در اینکه استفاده وسواسی و افراط گونه از فضای مجازی منجر به آسیبهای مفرط فردی و روانی می شود، تردیدی نیست. از منظر اندیشمندان صرف بخش قابل توجهی از وقت در ارتباطات مجازی موجب اضطراب، افسردگی، بیحوصله گی، پرخاشگری و فردگرایی می شود.
در حال حاضر شش نوع شبکه اجتماعی برای برقراری ارتباط و تعامل، در جهان وجود دارد.
چکیده : اینترنت ابزار ورود به فضای مجازی است؛ در واقع ایـنترنت، به عنوان یکی از کارآمـدترین رسانههای جهانی برای برقراری ارتباط و تـعامل بین المللی، نقش تعیین کنندهای در انتقال فرهنگ و اطلاعات دارد.
به وبلاگ من خوش آمدیداین وبلاگ در راستای انتشار فعالیتهای فرهنگی ،هنری ،قرآنی ، اعتقادی، دینی ومذهبی ، تربیتی کانون فرهنگی وهنری امام حسن مجتبی شهر سلامی ایجاد وراه اندازی شده است