کد قالب کانون

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان کانون فرهنگی وهنری کریم اهل بیت شهر سلامی و آدرس kanoonemamhassan24.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 395
بازدید دیروز : 6
بازدید هفته : 401
بازدید ماه : 13337
بازدید کل : 40092
تعداد مطالب : 2939
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : جمعه 20 مرداد 1403

-          

11-          يکي از بسيار ادله متقن و محکم كه در اثبات توحيد مطرح مي شود، ...... مي باشد .  

-         ذات خداوند  

12-          اين تعريف در رابطه با كدام برهان است ؟ هر پديده ای ، هر مخلوقي و موجودی را كه انسان مي بيند در محيط پيرامونش وجود دارد .  

-         برهان عليت

 

موضوعات مرتبط: اعتقادی
برچسب‌ها: پرسش وپاسخ
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : جمعه 20 مرداد 1403

11-          كسي كه معتقد شود ائمه)ع( و پيامبر)ص( را مي¬شود پرستيد دچار نوعي ................ شده و از ................

خارج است .

-         شرک ـ بندگی خداوند

12-          در كداميک از گزينه های زير صفات خدا عين ذات اوست و از خداوند نفي نمي گردند ؟ 

-         توحيد صفاتی  

13-          اولين عقيده ای كه مسلمانان به آن پايبند هستند چيست؟ 

-         وحدانيت

 

موضوعات مرتبط: اعتقادی
برچسب‌ها: پرسش وپاسخ
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : جمعه 20 مرداد 1403

پرسشها و پاسخ های اعتقادی

سوالات دوره پرسش ها و پاسخ های اعتقادی

 

1-اين سخن از كيست ؟ )) كل مولود يولد علي الفطره: هر كودكي مطابق فطرت الهي متولد مي شود و اين پدر و مادر هستند كه وی را به يهوديت و مسيحيت مي كشانند( ( 

- پيامبر اكرم )ص(

2-   برهان عليت بيانگر چيست؟ 

-        در نهاد همه انسان ها توجه به خدا قرار داده شده است.

 

موضوعات مرتبط: اعتقادی
برچسب‌ها: پرسش وپاسخ
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : شنبه 27 اسفند 1402

خدا شناسی

ناشدنی ها و حیطه ی قدرت خداوند

پرسش سوم: آیا خداوند می تواند مانند خود را خلق کند؟ از آن جا که خداوند بر همه چیز قدرت دارد پس حتما می تواند برای خود شریک بیافریند.

پاسخ: بی شک، خداوند بر هر کاری تواناست؛ با این حال شاید در ذهن ها موضوعاتی مطرح شود که عقل باور نمی کند که خداوند قادر به انجام دادن آن باشد حال چگونه خداوندی که بر همه کار توانایی دارد، نمی تواند چنین کارهایی را انجام دهد؟ مثلا سؤالاتی از قبیل این که:

. آیا خداوند می تواند جهان هستی را با همین وسعت در یک تخم مرغ با همان کوچکی جای دهد؟

 

موضوعات مرتبط: اعتقادی
برچسب‌ها: پرسش وپاسخ
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : شنبه 27 اسفند 1402

پرسش دوم: خالق خدا چه کسی بوده است؟

پاسخ: این پرسش در اذهان بسیاری از جوانان مطرح می شود و البته از ابتدایی ترین پرسش هایی است که میان مادی گرایان وموحدان از دیرباز مطرح بوده است.

 


1- سوره نساء آیه 119
2- طباطبایی، سید محمد حسین، تفسیر المیزان، ج 5، ص 85.
3- {و نحن أقرب إلیه من حبل الورید}؛ «و ما به او از رگ قلبش نزدیک تریم»سورة ق آیه 16.

 

موضوعات مرتبط: اعتقادی
برچسب‌ها: پرسش وپاسخ
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : شنبه 27 اسفند 1402

الله

پرسش اول: چرا شناخت فطری انسانها از خداوند مورد بی توجهی قرار می گیرد؟ عوامل بی توجهی به معرفت فطری چیست؟

پاسخ: به طور خلاصه می توان موارد ذیل را بر اساس آیات قرآن، موانع بی توجهی به معرفت فطری، قلمداد کرد: 1.غفلت و فراموشی از یاد خداوند:

«وَلَا تَکُونُوا کَالَّذِینَ نَسُوا اللَّهَ فَأَنْسَاهُمْ أَنْفُسَهُمْ»(1)«الْمُنَافِقُونَ وَالْمُنَافِقَاتُ بَعْضُهُمْ مِنْ بَعْضٍ یَأْمُرُونَ بِالْمُنْکَرِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ الْمَعْرُوفِ وَیَقْبِضُونَ أَیْدِیَهُمْ نَسُوا اللَّهَ فَنَسِیَهُمْ إِنَّ الْمُنَافِقِینَ هُمُ الْفَاسِقُونَ» (2) «و مانند کسانی که خدا را فراموش کردند و خدا

 

موضوعات مرتبط: اعتقادی
برچسب‌ها: پرسش وپاسخ
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : شنبه 18 شهريور 1402

عکس نوشته آیه قرآنی برای پروفایل

ناشدنی ها و حیطه ی قدرت خداوند

پرسش سوم: آیا خداوند می تواند مانند خود را خلق کند؟

 از آن جا که خداوند بر همه چیز قدرت دارد پس حتما می تواند برای خود شریک بیافریند.

پاسخ: بی شک، خداوند بر هر کاری تواناست؛ با این حال شاید در ذهن ها موضوعاتی مطرح شود که عقل باور نمی کند که خداوند قادر به انجام دادن آن باشد حال چگونه خداوندی

که بر همه کار توانایی دارد، نمی تواند چنین کارهایی را انجام دهد؟ مثلا سؤالاتی از قبیل این که:

 

موضوعات مرتبط: اعتقادی
برچسب‌ها: پرسش وپاسخ
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : شنبه 18 شهريور 1402

عکس نوشته آیه قرآنی برای پروفایل

خدا خالقی ندارد

پرسش دوم: خالق خدا چه کسی بوده است؟

پاسخ: این پرسش در اذهان بسیاری از جوانان مطرح می شود و البته از ابتدایی ترین پرسش هایی است که میان مادی گرایان و موحدان از دیرباز مطرح بوده است.


1- سوره نساء آیه 119

2- طباطبایی، سید محمد حسین، تفسیر المیزان، ج 5، ص 85.

موضوعات مرتبط: اعتقادی
برچسب‌ها: پرسش وپاسخ
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : شنبه 18 شهريور 1402

عکس نوشته آیه قرآنی برای پروفایل

 

عوامل بی توجهی به معرفت فطری

پرسش اول: چرا شناخت فطری انسانها از خداوند مورد بی توجهی قرار می گیرد؟ عوامل بی توجهی به معرفت فطری چیست؟

پاسخ: به طور خلاصه می توان موارد ذیل را بر اساس آیات قرآن، موانع بی توجهی به معرفت فطری، قلمداد کرد: 1.غفلت و فراموشی از یاد خداوند:

«وَلَا تَکُونُوا کَالَّذِینَ نَسُوا اللَّهَ فَأَنْسَاهُمْ أَنْفُسَهُمْ»(1)«الْمُنَافِقُونَ وَالْمُنَافِقَاتُ بَعْضُهُمْ مِنْ بَعْضٍ یَأْمُرُونَ بِالْمُنْکَرِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ الْمَعْرُوفِ وَیَقْبِضُونَ أَیْدِیَهُمْ نَسُوا اللَّهَ فَنَسِیَهُمْ إِنَّ الْمُنَافِقِینَ هُمُ الْفَاسِقُونَ» (2) «و مانند کسانی که خدا را فراموش کردند و خدا

 

موضوعات مرتبط: اعتقادی
برچسب‌ها: پرسش وپاسخ
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : پنج شنبه 24 فروردين 1402

خدای احد،خدای واحد،وحدانیت

امکان تعدّد خدایان حکیم؟

پرسش :

تعدّد خدایان حکیم چه فسادی به دنبال دارد؟ چرا نمی شود دو خدا در جهان وجود داشته باشد؟

پاسخ اجمالی:

تعدّد فرع محدوديّت است و آنچه محدود است متعدّد می گردد. به عبارتی، آنجا که محدوديّت متصور نيست، تعدّد نیز معقول نيست. بنابراین با کمال مطلق بودن خداوند در تمام ابعاد، جایی برای خدای دیگر متصوّر نیست. در متون دینی نیز برای یگانگی خداوند به دلائل متعدّدی از جمله «برهان تمانع» و «برهان فرجه» يا «تفاوت ما به الاشتراك، و ما به الامتياز» و ... اشاره شده است. بنابراین بحث از وجود خدایان متعدّد، هر چند حکیم، بی ثمر است. از طرفی در جهان آفرینش نظام و سیستم واحدی خود نمایی می کند، لذا وجود خدایان متعدد هرچند حکیم در عالم واقع منتفی است.
بر فرض وجود چند خدای حکیم، باید بروز و ظهور حکمت آنها در تکوین و تشریع متعدد باشد؛ اگر چنین اتفاقی رخ می داد جهان نابود می شد. در حالت فرضی دیگری باید همه این خدایان حکیم از یک «حکمت مورد اتفاق» تبعیّت کنند؛ امّا هر خدایی نمی تواند در حکمت خویش نسبت به موجودی دیگر نقص داشته باشد و خدای کامل چرا از حکمت دیگران تبعیت می کند؟! در حالت فرضی سومی، اگر خدایان متعدد حکیم از «حکمت یک خدا» تبعیّت می کنند، هم ایراد فرض دوم وارد است، هم اینکه در چنین فرضی وجود چند خدا «عبث» است و در حقیقت یک موجود خدایی می کند.


موضوعات مرتبط: اعتقادی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : پنج شنبه 24 فروردين 1402

خدا,رحمت خدا,عکس از خدا

احتمال خلق موجودات، به دست خالقی غیر از خدا!

پرسش :

چه لزومی دارد که بگوییم همه موجودات را خداوند آفریده است؟ مگر نمی شود توسّط موجود دیگری خلق شده باشند؟

پاسخ اجمالی:

اولا: توجه به لزوم واجب الوجود بودن خدای خالق، امکان خلق شدن جهان به دست وجودی غیر از او را منتفی می کند. واجب الوجود از هر لحاظی بی نقص و بی خلل است و تصور اینکه حتی یک پدیده را نیز خدایی دیگر غیر از خدای مورد باور مومنان آفریده باشد، موجب نقض شدن اصل مسلم واجب الوجود بودن اوست. زیرا گسترده نشدن چتر سیطره و فیض آفرینش این خدای واجب الوجود حتی بر سر یک مخلوق نوعی نقص برای اوست. وقتی خدایی وجود دارد که از همه کمالات خدایی برخوردار است، چرا چیزی نیافریده باشد و با وجود نامنتهای او چه جایی برای خدایی کردن خدای دیگر وجود دارد؟!
ثانیا: اگر فرض کنیم که جز خدای مورد اعتقاد مؤمنین خدای دیگری نیز وجود دارد، باید هر دو به اقتضای خدایی منشاء فیض و آفرینش باشند. امّا مطالعه علمی جهان هستی که در قالب مجموعه‏ های هماهنگ و واحدی به هم پیوسته متجلی شده، انسان را به وحدت و یگانگی پروردگار آنها واقف می سازد. به عبارت دیگر، اگر دست و اراده دیگری غیر از خداوند یکتا بر عالم هستی حاکم بود و اگر تدبیر دیگری غیر از تدبیر الهی در جهان خلقت جریان داشت حتماً ناموزونی و فساد نیز در آن حاکم بود.

موضوعات مرتبط: اعتقادی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : پنج شنبه 24 فروردين 1402

توحید (خداشناسی) image

اثبات خداوند با استفاده از «براهین توحید»

پرسش :

امام علي(عليه السلام) در خطبه 108 در باب توحید با چه براهینی به اثبات خداوند مي پردازد؟

پاسخ اجمالی:

امام علي(ع) در آغاز خطبه 108 به مهمترین دلایل خداشناسی؛ یعني «برهان نظم»، «برهان فطرت» و «برهان اِبداع» اشاره کرده، می فرماید: «ستايش مخصوص خدایی است كه با آفرينش خود بر انسان ها تجلى كرده، و با حجّت و دليل خود، بر قلب بندگان آشكار شده است، آفريده ها را بدون نياز به فكر و انديشه آفريد؛ چرا كه انديشه مخصوص كسانى است كه داراى روح و ضمير باطن هستند و او چنين نيست! ...».

موضوعات مرتبط: اعتقادی