برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان کانون فرهنگی وهنری کریم اهل بیت شهر سلامی و آدرس kanoonemamhassan24.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.
از آن هنگام که محمّد (ص) رسالت یافت تا خفتگان وادی ظلمت را از خواب سنگین جهالتْ بیدار سازد و دیدگانشان را به نور حقیقت، روشن گرداند، تا آن زمان که آوازة ایین راستین و نام دلنشین او شرق و غرب عالم را فرا گرفت و پایه های تمدنی بزرگ و عالمگیر، بنیان نهاده شد، افراد، گروه ها، قبایل و اقوام بسیاری تلاش نمودند و با از جان گذشتگی و ایثار بی دریغ خود، از نهال نوپایی که پیامبر (ص) نشانده بود، پاسداری کردند.
اسامی چنین مردمانی که چه در صدر اسلام، با جان و مال خود و چه در قرن ها پس از ظهور اسلام، با علم و دانش خود باعث رشد و بالندگی اسلام و تمدّن اسلامی شدند، در تاریخْ کم نیست. همچنان که ایران و ایرانیان در این راه، سهمی بزرگ و کارنامه ای درخشان از خود به یادگار گذاشته اند.
بر حسب نقل اناجیل، حضرت عیسی (ع) بعد از خود از شخصی خبر می دهد که شرعش ابدی و حکومتش برای همیشه باقی خواهد بود. «انجیل یوحنا» حضرت محمد (ص) را بیان کننده عموم راههای هدایت معرفی کرده و می گوید:
«و بسیار چیزهای دیگر نیز دارم به شما بگویم لیکن اکنون طاقت تحمل آنها را ندارید ولی چون او، یعنی روح راستی آید، شما را به جمیع راستی هدایت خواهد کرد، زیرا که از خود تکلم نمی کند بلکه به آنچه شنیده است سخن خواهد گفت و از امور آینده به شما خبر خواهد داد.» (11)
گرچه پیامبران هدایت کنندگان به مسیر سعادتند و قبول دعوت آنها مساوی است با عبور به سلامت بشر از راهی که بدان اشراف ندارد، اما در عین حال سر تسلیم داشتن چیزی است که طبعی سالم و حقیقت طلب می خواهد و هرکسی حتی اگر درک طریق سعادت را هم بکند معلوم نیست بتواند با خود کنار بیاید و به راحتی بر روی نفس سرکش طغیانگر پا بگذارد و از راهنمای طریق سعادت و حقیقت فرمانبری کند.
اولیاء معصوم الهی منزلتی دارند که به خاطر آن منزلت، محبّت آن ها محبّت خداست و بغض آن ها بغض خداست. عبد می تواند در اثر تقرب به خدای متعال به مقامی برسد که خدای متعال محبت خودش را عنایت کند و این والاترین سرمایه ای است که خدای متعال ممکن است ...
اولیاء معصوم الهی منزلتی دارند که به خاطر آن منزلت، محبّت آن ها محبّت خداست و بغض آن ها بغض خداست. عبد می تواند در اثر تقرب به خدای متعال به مقامی برسد که خدای متعال محبت خودش را عنایت کند و این والاترین سرمایه ای است که خدای متعال ممکن است به یک عبد بدهد. کمال ایمان هم در همین محبّت خالص نسبت به خدای متعال است. شاید بالاترین مرتبه اخلاص، اخلاص در محبت خدای متعال است که انسان در محبت خالص شود و غیر خدا را دوست نداشته باشد. بزرگان در بیانات نورانی شان فرمودند که بالاترین درجه سیر و بالاترین درجات معنوی انسان، همان اخلاص در محبت است. این اخلاص در محبت عرض شد که اثر محبت اولیاء خداست. نمی شود انسان خدای متعال را دوست بدارد، به مقام خلقت برسد و اولیاء خدا را دوست نداشته باشد اما طریق محبّت خدای متعال هم، محبت اهل بیت(علیه السلام) است. اگر کسی به اخلاص در محبت برسد، باید به اخلاص در محبت اهل بیت(علیه السلام) برسد و اخلاص در ایمان بدون این، قابل بدست آوردن نیست.
محرم 6 - جوشش محبت اهل بیت علیهم السلام در دل (منبر ده دقیقه ای)
هیچ بندهاى ایمان ندارد، مگر اینکه من نزد او، از خودش محبوبتر باشم و ذریه من پیش او، از ذریه خودش محبوبتر باشد و اهل من پیش او، از اهل خودش محبوبتر باشند و ذات من نزد او، از ذات خودش محبوبتر باشد
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله رب العالمین...
اللهم کن لولیک الحجةابن الحسن...
چگونه می توانیم محبت اهل بیت(ع) را در دلهایمان به وجود آوریم؟
«حب»؛ یعنى، رغبت و میل انسان به چیزى.
اگر این میل باطنى و رغبت دل به چیزى شدید و قوى شود، آن را عشق مىنامند1.
جایگاه حب اهل بیت(علیهم السلام) را باید از قرآن و روایات اخذ کرد.
در اهمیت و جایگاه محبت اهل بیت(علیهم السلام) همین بس که قرآن، آن را تنها پاداش رسالت پیامبر(صلى الله علیه و آله) معرفى کرده است:
«قُلْ لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِى الْقُرْبى»2؛« بگو از شما هیچ پاداشى درخواست نمىکنم، جز آنکه نزدیکان مرا دوست بدارید».
محبت به اهل بیت علیهم السلام و اولیاء الله یکی از ویژگی های بارز شیعیان است. مهری که خداوند متعال از این بزرگان در دل ما جای داده است بی حکمت نبوده و در آخِر، موجبات سعادت فرد را فراهم خواهد نمود. روایات فراوانی در این باب موجود است ...
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله رب العالمین...
اللهم کن لولیک الحجة ابن الحسن...
ثمر محبت به اهل بیت(علیهم السلام)
محبت به اهل بیت علیهم السلام و اولیاء الله یکی از ویژگی های بارز شیعیان است. مهری که خداوند متعال از این بزرگان در دل ما جای داده است بی حکمت نبوده و در آخِر، موجبات سعادت فرد را فراهم خواهد نمود. روایات فراوانی در این باب موجود است که خواندن آن خالی از لطف نیست.
منبر فاطمی| دلیل جهنمیشدن ۱۳ گروه از دوستداران امیرالمومنین(ع)
حجتالاسلام علوی تهرانی گفت: امیرالمومنین(ع) میفرماید: امت مسلمان به ۷۳ فرقه تقسیم میشود که از میان آنها، ۷۲ فرقه جهنمی و یک فرقه اهل نجات هستند که از وصی پیامبر(ص) یعنی من پیروی میکنند. از میان آن ۷۲ فرقه،۱۳ گروه محب من هستند.
به گزارش خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس، چهارمین شب از مراسم عزاداری شهادت حضرت زهرا(س) در فاطمیه دوم هیأت ریحانةالحسین(س) با پیشمنبرخوانی سیدعباس حسینی، سخنرانی حجتالاسلام سیدمحمدباقر علوی تهرانی و مدیحهسرایی سیدمجید بنیفاطمه، محمد ابوالقاسمی و سجاد محمدی، شبگذشته دوشنبه ۷ بهمنماه برگزار شد.
براساس این گزارش، حجتالاسلام علوی تهرانی در این مراسم با بیان اینکه در این ۵ شب بنا داریم این آسیب را برطرف کنیم که چرا از قرآن در زندگی خود بهره نمیبریم، اظهار داشت: افرادی که متوهم در ایمان هستند، در ارتباط با اهل بیت (ع) نیز همین توهم را دارند. ما در ارتباط با ولایت ۵ وظیفه برعهده داریم که عبارتند از: محبت، معرفت، اطاعت، ولایت و شباهت.
وی با بیان اینکه زندگی ما در این ۵ گام باید تعریف شود، تصریح کرد: در امر شباهت داریم که سلمان منا اهل بیت(ع) بود یعنی باید مانند ایشان زندگی کنیم. گام اول نسبت به اهل بیت(ع) محبت است، آیا ما محبت داریم؟ امام صادق(ع) به علی ابن عبدالعزیز فرمودند: «گریه این مردم تو را فریب ندهد» یعنی ظاهر مردم تو را فریب ندهد، زیرا تدین واقعی به قلب است. ما اظهار محبت داریم اما محبت ما ظاهری است.
علوی تهرانی با بیان اینکه نشانه محبت واقعی به اهل بیت(ع) مساوی با تسلیم ایشان بودن است، گفت: امیرالمومنین(ع) میفرماید: امت مسلمان به ۷۳ فرقه تقسیم میشود که از میان آنها، ۷۲ فرقه جهنمی و یک فرقه اهل نجات هستند که از وصی پیامبر(ص) یعنی من پیروی میکنند. از میان آن ۷۲ فرقه، ۱۳ گروه محب من هستند اما محبت آنان واقعی نیست. در روایت داریم که محبت واقعی به معنای تسلیم بودن است.
انسان باید نسبت به پیامبر الهی، از آن جهت که حلقه رابطه میان انسان و خداست و پیامهای نجات بخش و کمال آفرین را از سوی حضرت حق به انسانها تقدیم میکند، مهر بورزد.در واقع این محبت مؤید ایمان فرد است، چون نمیتوان مدعی محبت کسی شد، اما نسبت به فرستاده...
نویسنده:عین الله خادمی
محبت به پیامبر و اهل بیت از دیدگاه قرآن و روایات
مقدمه
در نظام تربیت دینی، محور و کانون همه محبتها، حب و مهرورزی به حضرت حق است و سایر محبتها باید بر محور این کانون بگردند.به تعبیر دقیقتر، بر اساس تربیت دینی، در نظام هستی محبت با لذات مختص حضرت حق است و جایز نیست که انسان نسبت به موجودات دیگر، در عرض محبت خدا، مهر بورزد.بلکه محبت نسبت به اشخاص و امور دیگر در صورتی مقبول است که در طول محبت خدا باشد و این محبت به نوعی از سوی حضرت حق مورد تأیید قرار گرفته باشد.زیرا لازمه محبت حقیقی، گشودن سفره دل فقط در محضر محبوب است. بر این اساس، کسی که خداوند را محبوب بالذات خویش قرار داده است، باید دقت کند، سفره دل خویش را در مواضع نامناسب نگستراند.بدین خاطر است که مولای متقیان علی(ع)فرمود: «مبادا محبت و دوستیات را در غیر محل خود به کاربری!» (1) انسان باید سفره دل خویش را در محضر محبوبهایی بگشاید که خیرخواه و دوستدار رسیدن او به کمال حقیقی هستند. پیامبر و اهل بیت او در زمره کاملترین مصداقهای چنین محبوبهایی هستند.در این بحث، درباره محبت به پیامبر و اهل بیت او، از چند جهت سخن میگوییم.
برخی از آثار محبت اهل بیت علیهم السلام (منبر ده دقیقه ای)
یا علی تو و شیعیان تو از قبرها بیرون خواهید آمد و صورتهای شما مانند ماه شب چهارده خواهد بود و جمیع شدتها و غمها از شما برطرف خواهد شدو در سایه عرش الهی خواهید بود، مردم خواهند ترسید و شما نخواهید ترسید و مردم اندهناک خواهند بود و شما مسرور خواهید بود.
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله رب العالمین...
اللهم کن لولیک الحجة ابن الحسن...
برخی از آثار و برکات محبت اهل بیت ـ علیهم السّلام
الف) چشم روشنی در هنگام مرگ:
رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله ـ فرمودهاند:
«حُبّی و حبُّ اهلِ بیتی نافعٌ فی سَبْعَهِ مَواطِن أَهوالُهُنَّ عظیمهٌ»؛ محبت من و خاندانم در هفت جا، که هول و هراس آنها عظیم است سود میبخشد.
«عِند الوفاه و فی القبرِ و عندَ النُشورِ و عند الکتابِ و عند الحسابِ و عند المیزانِ و عند الصِّراطِ»[۱]؛
قرآن و محبت امگرامى داشت پیامبر اکرم(ص) و خاندان او در هر زمان خصوصا در سالروز ولادت یا وفات ـ یکى از شیوه هاى ابراز محبت و گرامى داشت مقام و منزلت آنان است و آزین بندى در روزهاى ولادت وروشن کردن چراغ و برافراشتن پرچم و تشکیل مجلس براى ذکر فضایل و مناقب پیامبر...ام
مهر ورزیدن و دوست داشتن پیامبر و خاندانش یکى ازاصول اسلام است که قرآن وسنت بر آن تأکید دارند. قرآن کریم در این باره مى فرماید:
چگونه می شود دربارۀ شخصیت فاطمه علیها السلام حرف زد؟ واقعاً حروف، کلام و الفاظ، گنجایش توصیف فضایل این بانوی مقدس را ندارد. گر چه عمرش کوتاه، زندگی اش ساده و خانه اش محقر بود؛ اما همین کوچکی خانه، کوتاهی عمر و بالاخره کمی ثروت و... در او این همه عظمت را فراهم آورد. بزرگواری و عظمتی که امام زمان (عج) می فرمایند: دختر رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم الگو و اسوۀ من است.[2]
ایام و لیالی شهادت صدیقۀ طاهره، ام ابیها (ع) است. شخصیتی که در میان ائمۀ معصومین (ع) از احترام خاص و ویژه ای برخوردار بود و باطن آیات تطهیر، نور و مباهله است همان که واسطۀ نبوت و امامت است. شخصیتی که به تعبیر رسول خدا (ص) همۀ افتخارها به او بر می گردد. خاتم الانبیاء پدر، خیرالاوصیاء امیرالمؤمنین (ع) شوهر، امام حسن (ع) و امام حسین (ع) «سَیِّدَیْ شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّة» فرزندان او هستند.[2] حضرت مهدی (عج) که افتخار این امت است و همه انتظار او را می کشند فرزند آن حضرت است. بنابراین می بینیم که وجودی با برکت و خیر، و بی مانند است. همۀ افتخارات اسلامی به گونه ای به او ارتباط دارد. در این فرصت بحثی را می خواهم خدمت شما مطرح کنم که هم در زندگی آن حضرت نمایان بوده و هم برای ما مفید است؛ آن بحث انتخاب های حضرت زهرا است. الان در جهان دین های مسیحیت، یهودیت و اسلام حضور پررنگ دارند. در اسلام مذاهخب شیعه و سنی و خود شیعه هم دارای شعبی نظیر: زیدیه، اسماعیلیه و امامیه است؛ اهل سنت نیز به لحاظ مذهبی به حنفی، مالکی، وهایبت، ماتریدی و... به لحاظ مذهبی تقسیم می گردد.
سخنرانی استاد انصاریان با عنوان برکات محبت و پیروی از اهل بیت سلام الله علیهم
محبت و پیروی از اهل بیت سلام الله علیهم دستور قرآن کریم
تمجید اباعبدالله سلام الله علیه، از یاران با وفایش
محبت و مودت اهل بیت سلام الله علیه موجب سعادت دنیا و آخرت
حضرت زهرا سلام الله علیها الگوی عفت
ذکر مصیبت: حضرت اباالفضل سلام الله علیه
سخنران استاد انصاریان
محبت و پیروی از اهل بیت سلام الله علیهم دستور قرآن کریم
علاقه و عشق و محبت و رابطه با اهل بیت سلام الله علیهم یک امر صد در صد قرآنی است. «ْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى (الشوری/23)» در حریم حضرت حق عنوان روزی دارد. در کتاب خداوند به عنوان نعمت از آن یاد شده است. به عنوان فضل خدا از آن یاد شده است. «ِ وَ أَسْبَغَ عَلَيْكُمْ نِعَمَهُ ظاهِرَةً وَ باطِنَه (لقمان /20) أَمْ يَحْسُدُونَ النَّاسَ عَلى ما آتاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِه(النساء/54)» این روزی نصیب هر کسی که شود، در حقیقت خداوند متعال خیر دنیا و آخرت را نصیب او کرده است. این کلید محبت درهای خیر را در دنیا به روی انسان باز می کند. و اگر آدم حفظش کند، یعنی وسط راه با گناه دندانه های این کلید را نشکند، کندش نکند، در قیامت هم همین محبت همین عشق و همین علاقه و همین رابطه برای باز کردن هشت در بهشت کلید است. چون در روایات ما هست که به این گونه روزی داران در قیامت گفته می شود: « ادْخُلِ الْجَنَّةَ مِنْ أَيِّ أَبْوَابِ الْجَنَّةِ شِئْتَ إِنْ شَاءَ اللَّهُ (وسائل الشیعه/ شیخ حرعاملی /6/143) » از هر دری که می خواهی وارد بهشت شو. ما تو را محدود نمی کنیم. معلوم می شود، ارتباط با اهل بیت سلام الله علیهم آزادی می آورد. آدم را از بردگی نجات می دهد. و در جنگ اکبر انسان را پیروز می کند.
به وبلاگ من خوش آمدیداین وبلاگ در راستای انتشار فعالیتهای فرهنگی ،هنری ،قرآنی ، اعتقادی، دینی ومذهبی ، تربیتی کانون فرهنگی وهنری امام حسن مجتبی شهر سلامی ایجاد وراه اندازی شده است