کد قالب کانون نسبت علم اخلاق و فلسفه اخلاق

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان کانون فرهنگی وهنری کریم اهل بیت شهر سلامی و آدرس kanoonemamhassan24.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1358
بازدید دیروز : 5606
بازدید هفته : 1358
بازدید ماه : 24047
بازدید کل : 50802
تعداد مطالب : 2939
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : دو شنبه 30 مرداد 1403

علم‌النفس و اخلاق

چکیده

واژه دیر آشناى اخلاق آنگاه که با کلماتى چون فلسفه ترکیب مى‏شود، گاه با کج فهمى‏هایى همراه مى‏گردد; چنان که بسیارى را گمان بر این است که «فلسفه اخلاق‏» چیزى جز فایده و ضرورت رعایت آداب اخلاقى نیست . نویسنده در این مقاله وجوه تمایز علم اخلاق و فلسفه اخلاق را بر مى‏شمارد و بر آن است تا به صورتى گذرا، تفاوت آنها را تبیین نماید . پیش از بیان تفاوت علم اخلاق با فلسفه اخلاق شایسته است ابتدا نگاهى گذرا به مفردات این دو اصطلاح یعنى واژه‏هاى «علم‏» ، «اخلاق‏» و «فلسفه‏» بیافکنیم تا با دقت و بصیرت بیشترى به بحث اصلى بپردازیم .

 

موضوعات مرتبط: علم شناسی
برچسب‌ها: علم شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : دو شنبه 30 مرداد 1403

علم اخلاق

نکته ها1- تعریف علم اخلاق

در این جا لازم است قبل از هر چیز به سراغ تعریف اخلاق برویم؛ «اخلاق» جمع «خلق» (بر وزن قفل) و «خلق» . (بر وزن افق) می باشد، به گفته «راغب» در کتاب «مفردات» ، این دو واژه در اصل به یک ریشه باز می گردد، خلق به معنی هیئت و شکل و صورتی است که انسان با چشم می بیند و خلق به معنی قوا و سجایا و صفات درونی است که با چشم دل دیده می شود.

 

موضوعات مرتبط: علم شناسی
برچسب‌ها: علم شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : دو شنبه 30 مرداد 1403

علم اخلاق از دیدگاه امام خمینی (س)

علم اخلاق از دیدگاه امام خمینی (س)

علم اخلاق از دیدگاه امام خمینی: امام خمینی (س) علم اخلاق را علم به مهلکات و منجیات خُلقی و تربیت قلبی و کیفیت تحصیل فضایل و رهایی از رذایل می داند و از جمله مبانی اخلاق اسلامی عبارتند از: ۱- توحیدی بودن: علم اخلاق مقدمه برای تهذیب نفوس و رسیدن به معرفت و توحید است؛ زیرا با رذیلت های اخلاقی که حجاب قلب محسوب می شوند، انسان نمی تواند به مقصد اصلی که معرفت و توحید است برسد.(۱) ۲- فطری بودن: از دیدگاه امام خمینی انسان بر اساس فطرت خود متوجه خیر و  کمال است و از نقص و شرور تنفر دارد(۲) و معتقد است فطرت انسان بر استقامت و حب به خیر سرشته شده است؛ اما انسان به سبب مشغول شدن به کثرات و عالم طبیعت، سبب حجاب بر فطرت خویش می شود.(۳) ۳- اختیاری بودن: امام خمینی معتقد است اکتساب اخلاق خوب یا بد به اختیار انسان می باشد و بر این باور است که تمام اخلاق ملکات نفسانی تا در این عالم ماده و حرکت و تغییر و تجدد هستند قابل تغییرند و انسان می تواند با اختیار خود ملکات خود را به صفات مقابل آن تبدیل کند و دلیل بر این مدعا افزون بر (برهان و تجربه، دعوت انبیاء و شرایع الهی است.(۴) ۴- عقلی بودن: امام خمینی حسن و قبح افعال را عقلی می داند و آن را از مدرکات عقل عملی می شمارد مانند ادراک حسن عدل و قبح ظلم.(۵)

 

موضوعات مرتبط: علم شناسی
برچسب‌ها: علم شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : سه شنبه 9 آبان 1402

طلب علم

هدف‌دار بودن علم در قرآن

یک دسته از آیاتی که راه‌های افزایش علم را بیان می‌کند (قرآن، نحل: ۷۸):

در آیه ۷۸ سوره نحل خداوند به چشم و گوش عقل و قلب اشاره می‌نماید و انسان را به استفاده از این وسایل ترغیب می‌کند تا دانش خود را افزایش دهد و این را شکر نعمت می‌داند و این یعنی هدف‌دار بودن کشف علوم که همان جریان داشتن در مسیر حق است.

 

موضوعات مرتبط: علم شناسی
برچسب‌ها: علم شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : سه شنبه 9 آبان 1402

علم چیست؟ آیا هرآنچه که علمی نباشد باطل است؟

تعریف شناخت علمی

 منظور از شناخت علمی، شناخت علم‌حصولی است که نیازمند تجربه، مطالعه، آزمایش، در اختیار داشتن ابزارهای‌ خاص و آموزش‌های ‌ویژه است و در واقع شناخت علم‌حصولی یعنی آشنایی به قوانین حاکم میان پدیده‌ها که تحت نظم و قاعده بوده و قابل اثبات است. افرادی که بر اثر تجربه و آزمایش دریافته‌اند که آب (از دو عنصر اکسیژن و هیدروژن تشکیل شده و یا سه حالت جامد، مایع و گاز دارد) شناخت‌ علمی از آب پیدا کرده‌اند. هر چند که ممکن است این شناخت هنوز کامل نباشد. لذا شناخت علمی مبتنی بر تعقل و ادراک حواس ظاهری است و بر واقعیات و منطق استوار است. همچنین ممکن است با گذشت زمان و با توجه به نیازهای انسان تغییراتی جزئی و یا کلی در آن به‌وجود بیاید و بر اثر تجارب نسل‌ها دقت و وسعت بیشتری یابد. در مجموع می‌توان گفت شناخت علمی شناختی است که از روش علمی به‌دست می‌آید.

 

موضوعات مرتبط: علم شناسی
برچسب‌ها: علم شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : سه شنبه 9 آبان 1402

طبقه‌بندی را اولین‌بار در سال ۱۳۹۱ در کتاب «موفقیت‌شناسی» و همچنین سال ۱۳۹۷ در کتاب «موفقیت‌شناسی اقتصادی در راستای حمایت از تولید داخلی» مطرح کردم که این کتاب در سال ۱۳۹۸ به‌عنوان کتاب برتر واحد علوم و تحقیقات برگزیده شد. در ادامه متن این یادداشت را می‌خوانید.

در این یادداشت به موارد ذیل پرداخته شده است:

  • اهمیت تعریف لغوی و اصطلاحی کلمات
  • تعریف عام علم
  • تعریف خاص علم
  • بخش‌های مختلف علم
  • تقسیم‌بندی علم از لحاظ ماهیت
  • تعریف علم حضوری
  • تعریف علم حصولی: علوم تجربی (شامل علوم انسانی و علوم اجتماعی)، علوم عقلی و علوم نقلی
  • تعریف شناخت علمی
  • هدف تولید علم
  • اهمیت علم
  • بررسی انواع علم در قرآن
  • بررسی واژه علم در قرآن (مفهوم خاص و مفهوم عام)
  • هدف‌دار بودن علم در قرآن
موضوعات مرتبط: علم شناسی
برچسب‌ها: علم شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : چهار شنبه 27 مهر 1402

 

  1. علم الدراسه : در آیات قرآنی علوم به دو دسته اصلی علوم درسی که قابل تعلیم و تعلم مدرسی است و علوم وراثتی تقسیم شده است. خداوند درباره علم درسی در آیه 105 سوره انعام می فرماید: وَكَذَلِكَ نُصَرِّفُ الآيَاتِ وَلِيَقُولُواْ دَرَسْتَ وَلِنُبَيِّنَهُ لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ؛ و اين گونه آيات خود را گوناگون بيان مى‏كنيم، تا مبادا بگويند تو درس خوانده‏اى، و تا اينكه آن را براى گروهى كه مى‏دانند روشن سازيم. پس علم درسی علومی است که با تعلیم و تعلم به دست می آید. این که درس را درس می گویند به این سبب است که شخص با تکرار علومی را به شکل علوم نظری یا عملی می آموزد به طوری که آن را کهنه می کند؛ زیرا همان طوری که در فارسی گفته می شود این پارچه مندرس است به معنای پارچه ای است که به سبب استعمال بسیار کهنه شده است. پس علم درسی آن است که با تکرار زیاد کسب می شود.
موضوعات مرتبط: علم شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : چهار شنبه 27 مهر 1402

قرآن و تاریخ
انواع و اقسام علوم در قرآن
با توجه به تعاریفی که از حقیقت علم و انواع و اقسام آن در نزد فلاسفه و حکما بیان شده می توان دریافت که در قرآن انواع و اقسام علوم مطرح است که شامل علوم حصولی و حضوری است.
از نظر آموزه های قرآنی علم حقیقی همان علمی است که از راه عبودیت و تقوا به دست می آید. از این روست که از امام صادق(ع) و پیامبر(ص) آمده که ایشان می فرمایند: لیس العلم بکثرةِ التّعلُّم و إنّما هو نورٌ یقذفه الله تعالی فی قلبِ من یرید الله أن یهدیه؛ علم با کثرت تعلم و آموزش به دست نمی آید؛ چرا که علم تنها نوری است که خداوند در قلب کسی که می خواهد او را هدایت کند می افکند.( منیة المرید، ص167 ؛ مصباح الشریعة، ص 16؛  منیةالمرید، شهید ثانی، ص 148و 167؛ بحارالانوار، ج 1، ص 224؛ مشكاةالانوار، ص325)

موضوعات مرتبط: علم شناسی
برچسب‌ها: علم شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : چهار شنبه 27 مهر 1402

بسم الله الرحمن الرحیم

بر اساس آموزه های قرآنی علم دارای انواع و اقسام بسیاری است که برخی آن را به دو دسته اصلی علم حضوری و علم حصولی دسته بندی کرده اند. نویسنده در این مطلب با مراجعه به آموزه های قرآنی بر آن است تا زیرشاخه ها، راه ها و آثار هر یک را تبیین نماید. با هم این مطلب را از نظر می گذرانیم.

 

 

موضوعات مرتبط: علم شناسی
برچسب‌ها: علم شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : شنبه 20 خرداد 1402

شرایط آزمایش‌های علمی

 

شرایط آزمایشات علمی

 

1. شرط تکرارپذیری

یکی از شرط‌های مهم آزمایشات علمی، تکرارپذیری است. تکرارپذیری آزمایش‌ها و تجربه‌های یعنی هر کسی با فراهم کردن شرایط لازم، بتواند همان آزمایش را دوباره انجام بدهد و به نتایج مشابهی برسد. بسیاری از افراد برای اینکه نشان بدهند یک تکنیکی کار می‌کند، به تجربه شخصی خودشان ارجاع می‌دهند. آن‌ها به دیگران می‌گویند که من خودم فلان چیز را امتحان کرده‌ام و جواب گرفته‌ام. آن‌ها تصور می‌کنند چون بعد از انجام یک تکنیک، به موفقیتی رسیده‌اند، این تکنیک برای تمام شرایط و تمام انسان‌های دیگر نیز کارآمد است.

 

موضوعات مرتبط: علم شناسی
برچسب‌ها: علم شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : شنبه 20 خرداد 1402

روش علمی چیست و چه مراحلی دارد؟

 

 

روش علمی چیست

علم به دنبال نتایج قابل اندازه‌گیری از طریق آزمایش و تجزیه و  تحلیل است، فرآیندی که به عنوان روش علمی شناخته می‌شود. فرآیند کلی روش علمی شامل ساختن فرضیه‌ها، استخراج پیش‌بینی‌ها از آن‌ها (به عنوان پیامدهای منطقی) و سپس انجام آزمایش‌هایی بر اساس آن پیش‌بینی‌ها برای تعیین درستی یا نادرستی فرضیه اولیه است.

با ذکر مثالی ساده، این فرآیند را بهتر درک خواهیم کرد:

فرض کنید از خواب بیدار می‌شوید و می‌بینید که بخاری برقی شما روشن نمی‌شود. فرضیه‌های مختلفی به ذهن شما خطور می‌کند. یک فرضیه این است که برق ساختمان رفته باشد. بر اساس این فرضیه، می‌توان پیشبینی‌ کرد که اگر برق رفته باشد، پس هیچ وسیله برقی دیگری نباید کار کند. بر اساس این پیشبینی، وسایل برقی را آزمایش می‌کنیم و می‌بینیم که روشن می‌شوند. متوجه می‌شویم که این فرضیه نادرست است. فرضیه دیگر این است که فقط پریز برقی که این بخاری به آن وصل است خراب شده باشد. بر اساس این فرضیه، این پیشبینی را می‌کنیم که اگر اینطور باشد، وقتی وسایل برقی دیگر را به این پریز وصل کنیم، نباید روشن شوند. سپس بر اساس این پیشبینی، فرضیه را مورد آزمایش قرار می‌دهیم. اگر وسیله برقی دیگری در آن پریز روشن شود، این فرضیه نیز باطل می‌شود. فرضیه سوم این است که خود بخاری برقی خراب شده باشد، بر اساس این فرضیه نیز پیشبینی‌هایی می‌کنیم و آن را مورد آزمون قرار می‌دهیم. در این مثال، ما روش علمی را به صورت محدود و جزئی بکار گرفتیم. مزیت روش علمی این است که دانشمندان (و سایر افراد) می‌توانند با انجام آزمایش‌های مناسب، فرضیه‌های خود را تأیید یا رد کنند.

البته اینطور نیست که دانشمندان یک لیست از مراحل را جلوی خودشان بگذارند و به ترتیب ابتدا اولی را انجام دهند و سپس دومی و …. غیره. مواردی که در روش علمی مطرح می‌شوند مراحلی ثابت نیستند که باید به ترتیب طی شوند، بلکه اصول کلی هستند. همه مراحل در هر تحقیق علمی ثابت نیستند و همیشه نیز به یک ترتیب انجام نمی‌شود. روش علمی یک دستور خشک و غیرقابل انعطاف نیست بلکه نیاز به هوش، تخیل و خلاقیت دارد.

موضوعات مرتبط: علم شناسی
برچسب‌ها: علم شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : شنبه 20 خرداد 1402

دانستن مفهوم علم چه کاربردی دارد؟

 

علم چیست؟ آیا هرآنچه که علمی نباشد باطل است؟

ما در دنیای امروز با دسترسی داشتن به بی‌نهایت اطلاعات مختلف، تحت بمبارانی از روش‌ها، رویکردها و تکنیک‌هایی هستیم که همه آن‌ها ادعا می‌کنند بر زندگی ما تأثیر مثبتی می‌گذارند و با رشد شخصی ما، سطح زندگی‌مان را ارتقا می‌دهند. این موارد بسیار زیادند اما زمان و انرژی ما محدود است. اگر قرار باشد که هرکسی هرچیزی گفت آن را باور کنیم و عمر و انرژی خود را صرفش کنیم، به خودمان خیانت کرده‌ایم. به عنوان انسانی که می‌خواهیم بیشتر از یک نفر باشیم، باید بدانیم که در مواجهه با این اطلاعات بی‌انتها، به کدام یک باید توجه کنیم؟ کدام یک را باید جدی بگیریم و پیگیر آن شویم؟ بهترین نتیجه را از چه چیزی می‌توانیم بگیریم؟ وقتی مورد جدیدی از این موارد آشنا می‌شویم، از کجا بفهمیم که واقعاً کارکرد دارد یا نه؟

 

موضوعات مرتبط: علم شناسی
برچسب‌ها: علم شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : جمعه 19 خرداد 1402
 علم اطلاعات و دانش­شناسی

تعریف علم چیست و عالم کیست؟


تعریف علم چیست و عالم کیست؟ این سوالی است که ممکن است ذهن شما را به طُرق مختلف به خود معطوف نموده باشد که به راستی شناخت، معنی و مفهوم دقیق و درست علم چیست و چه کسی عالم است برای فردی که قرار است در علم رسوخ کند تا به واسطه آن، تغییراتی اساسی و عظیم در زندگی خود و از همه مهم‌تر عالم هستی ایجاد نماید به شکلی که آثار و پیامدهای نیک آن تداوم داشته باشد بسیار ضروری است.

موضوعات مرتبط: علم شناسی
برچسب‌ها: علم شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : جمعه 19 خرداد 1402

علم چیست؟

بیگ بنگ: پاسخ به این پرسش که « علم چیست» در ابتدا ساده به نظر می رسد. ممکن است پاسخ دهیم که علم تلاشی است برای فهم و یا تفسیر جهان. این پاسخ به نوعی درست است اما دقیق نیست. چون ایدئولوژی ها نیز تلاشی در راستای فهم و تفسیر جهان اند ولی در دایره علم قرار نمی گیرند.

 

تصویری از عرفان کسرایی در حال آزمایشی با عنوان "آنتروپی و زندگی انسان" در دانشگاه کاسل آلمانتصویری از عرفان کسرایی در حال آزمایشی با عنوان “آنتروپی و زندگی انسان” در دانشگاه کاسل آلمان

تفکیک علم از غیر علم یا به عبارتی آنچه که بعنوان شبه علم شناخته می شود، سرفصلی فوق العاده با اهمیت در « فلسفه علم» است. علم در فرهنگ ما در قبال معانی متفاوتی چون آگاهی، ادراک، شناخت، فهم و معرفت به کار می رود، و به دلیل وجود معانی مختلف ، ابهاماتی نیز در فهم این واژه وجود دارد. “علم” از واژه لاتین (science) مشتق شده است. علم در معنای اصطلاحی روشی است نظام مند درباره نگرش انسان به طبیعت که با روش های معین بدست می آید و هدف آن برقراری رابطه ثابت بین پدیدارهاست. امروزه شاید بتوان پنج تعریف از ماهیت « علم» ارائه داد:

۱- علم به مثابه کار دانشمند
۲- علم به مثابه تکنولوژی
۳- علم به مثابه خیر و خوبی
۴- علم به مثابه نهاد
۵- علم به مثابه کار آزمایشگاهی

موضوعات مرتبط: علم شناسی
برچسب‌ها: علم شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : جمعه 19 خرداد 1402

رتبه قبولی رشته علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه سراسری 1400 - 1401

علم شناسی و آموزش  علوم: چارچوبی نظری در به کارگیری تاریخ و فلسفه علم در آموزش علوم تجربی
سید هدایت سجادی
 
 
چکیده:   
هدف از این مقاله ارائه چارچوبی نظری در به­‌کارگیری تاریخ و فلسفه­‌علم در آموزش­‌علوم از سه منظر دانش، مهارت و نگرش است که با توجه به اهداف استاندارد آموزش‌­علوم می‌­تواند زمینۀ لازم را برای درک و شناخت بهتر این اهداف و تحقق بخشیدن به آنها فراهم کند. حاصل این پژوهش صورتبندی برخی اصول راهنمای ایجابی و سلبی دربه‌­کارگیری علم‌­شناسی در آموزش‌­علوم  است که چارچوب نظری موردنظر را فراهم می‌کنند. همچنین نشان می‌دهد که از منظر دانشی، تاریخ و فلسفه علم می­‌تواند شناختی دقیق‌­تر از چیستی علم، روش و فرایندهای علمی برای فراگیرندگان فراهم کند. از منظر مهارتی، مبتنی بر دانش صحیح درباره علم و روشهای آن، مهارت علم‌­ورزی و دانشمند­گونه عمل کردن دربرابر مسائل و چالشهای متفاوت را می‌­تواند فراهم کند. ازمنظر نگرشی، تاریخ و فلسفه­‌علم می­‌تواند نگرشی دقیق­‌تر در زمینۀ علم و جهان­‌بینی ناشی از آن، حدود و ثغور علم و نیز معضلات و مسائل آن فراهم کند. اساساً شناخت و درک درست چیستی علم و پرورش مهارتهای فرایندی و علم‌­ورزی، خود از اهداف مهم آموزش‌­علوم است که مستلزم به­‌کارگیری علم‌­شناسی است. در نهایت، با توجه به انفکاک­‌ناپذیری علم­‌شناسی از آموزش­‌علوم و امکان شکل‌­گیری دیدگاهی غیردقیق و نامنسجم دربارۀ علم و ایجاد کج‌فهمی درباره آن، آموزش علم­‌شناسی در مقاطع متوسطه و دانشگاهی، به‌­ویژه آموزش پیش از خدمت و ضمن خدمت معلمان دروس علوم­‌تجربی ضروری می‌­نماید.
 
 
 
متن کامل [PDF 456 kb]   (۹۱۸ دریافت)      

 

موضوعات مرتبط: علم شناسی