برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان کانون فرهنگی وهنری کریم اهل بیت شهر سلامی و آدرس kanoonemamhassan24.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.
سپاس و ستایش مخصوص خداوندى است كه پروردگار جهانیان است.
نکته ها
«ربّ» به كسى گفته مى شود كه هم مالك وصاحب چیزى است و هم در رشد و پرورش آن نقش دارد. خداوند هم صاحب حقیقى عالم است و هم مدبّر و پروردگار آن. پس همه هستى حركت تكاملى دارد و در مسیرى كه خداوند معیّن كرده، هدایت مى شود. علاوه بر سوره حمد، چهار سوره ى انعام، كهف، سبأ وفاطر نیز با جمله «الحمدللّه» آغاز گردیده، ولى فقط در سوره حمد بعد از آن «ربّ العالمین» آمده است. مفهوم حمد، تركیبى از مفهوم مدح و شكر است. انسان در برابر جمال و كمال و زیبایى، زبان به ستایش و در برابر نعمت و خدمت واحسان دیگران، زبان به تشكّر مى گشاید. خداوند متعال به خاطر كمال و جمالش، شایسته ى ستایش وبه خاطر احسان ها و نعمت هایش، لایق شكرگزارى است. «الحمدللّه»، بهترین نوع تشكّر از خداوند است. هر كس در هرجا، با هر زبانى، هرگونه ستایشى از هر كمال و زیبایى دارد، در حقیقت سرچشمه ى آن را ستایش مى كند. البتّه حمد خداوند منافاتى با سپاسگزارى از مخلوق ندارد، به شرط آنكه به امر خداوند و در خط و مسیر او باشد. خداوند، پروردگار همه ى آفریده هاست. «و هو ربّ كلّ شى ء»(22) آنچه در آسمان ها و زمین و میان آنهاست، پروردگارشان اوست. «ربّ السّموات والارض و مابینهما»(23) حضرت على علیه السلام مى فرماید: «من الجمادات والحیوانات»؛ او پروردگار جاندار و بى جان است. «له الخلق والامر تبارك اللّه ربّ العالمین» هم آفرینش از اوست و هم اداره ى آن، و او مربى و پرورش دهنده ى همه است.(24) مراد از «عالَمین» یا فقط انسان ها هستند، مانند آیه 70 سوره حجر كه قوم لوط به حضرت لوط گفتند: «أوَ لم ننهك عن العالمین» آیا ما تو را از ملاقات با مردم نهى نكردیم؟ و یا مراد همه ى عوالم هستى است. «عالَم» به معناى مخلوقات و «عالَمین» به معناى تمام مخلوقات نیز استعمال شده است. از این آیه فهمیده مى شود كه تمام هستى یك پروردگار دارد و آنچه در جاهلیت و در میان بعضى از ملّت ها اعتقاد داشتند كه براى هر نوع از پدیده ها خدایى است و آن را مدبّر و ربّ النّوع آن مى پنداشتند، باطل است. 22) انعام، 164. 23) شعراء، 24. 24) تفسیر نورالثقلین.
پيام ها
1- همه ستایش ها براى اوست. «الحمدللَّه»(25) 2- خداوند در تربیت و رشد هستى اجبارى ندارد. زیرا حمد براى كارهاى غیر اجبارى است. «الحمدللَّه» 3- همه هستى زیباست و تدبیر همه هستى نیكوست. زیرا حمد براى زیبایى و نیكویى است. «الحمدللَّه» 4- دلیل ستایش ما، پروردگارى اوست. «الحمدللَّه ربّ العالمین» 5 - رابطه ى خداوند با مخلوقات، رابطه ى دائمى و تنگاتنگ است. «ربّ العالمین» (نقاش و بنّا هنر خود را عرضه مى كند و مى رود، ولى مربّى باید هر لحظه نظارت داشته باشد.) 6- همه ى هستى، تحت تربیت خداوند یكتاست. «ربّ العالمین» 7- امكان رشد و تربیت، در همه ى موجودات وجود دارد. «ربّ العالمین» 8 - خداوند هم انسان ها را با راهنمایى انبیا تربیت مى كند، (تربیت تشریعى) و هم جمادات ونباتات وحیوانات را رشد وپرورش مى دهد. (تربیت تكوینى) «ربّ العالمین» 9- مؤمنان در آغاز كتاب (قرآن) با نیایش به درگاه خداوند متعال، «الحمدللّه ربّ العالمین» مى گویند و در پایان كار در بهشت نیز، همان شعار را مى دهند كه «آخر دعواهم أن الحمدللّه ربّ العالمین»(26)25) الف ولام در «الحمد» به معناى تمام حمد و جنس ستایش است. 26) یونس، 10.
به وبلاگ من خوش آمدیداین وبلاگ در راستای انتشار فعالیتهای فرهنگی ،هنری ،قرآنی ، اعتقادی، دینی ومذهبی ، تربیتی کانون فرهنگی وهنری امام حسن مجتبی شهر سلامی ایجاد وراه اندازی شده است