کد قالب کانون علّت متعدد بودن درب هاى جهنّم

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان کانون فرهنگی وهنری کریم اهل بیت شهر سلامی و آدرس kanoonemamhassan24.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 493
بازدید دیروز : 189
بازدید هفته : 9523
بازدید ماه : 9781
بازدید کل : 36536
تعداد مطالب : 2939
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : پنج شنبه 5 مرداد 1403

دربهای بهشت و جهنم

علّت متعدد بودن درب هاى جهنّم

تعدد درب هاى جهنّم به چه معناست؟

پاسخ

داخل شدن از درب هاى دوزخ به این معنى است که هر فرد و گروهى باید از درب هاى متعدد بگذرد؛ به این معنى که دوزخ، همانند بعضى از زندان هاى وحشتناک و تو در تو، از بندها یا طبقات گوناگون تشکیل شده، گروهى از گمراهان سرسخت باید از همه این طبقات بگذرند و در «درک اسفل» و «قعر جهنم» جاى گیرند!
شاهد این سخن، حدیثى است که از امیرمؤمنان على(علیه السلام) در تفسیر آیه «لَها سَبْعَةُ أَبْواب لِکُلِّ باب مِنْهُمْ جُزْءٌ مَقْسُومٌ»(1) نقل شده که فرمود: «إِنَّ جَهَنَّمَ لَها سَبْعَةُ أَبْواب، أَطْباقٌ بَعْضُها فَوقَ بَعْض، وَ وَضََعَ إِحْدى یَدَیْهِ عَلَى الاُخْرى، فَقالَ هکَذا!»؛ (جهنم هفت در دارد، هفت طبقه بعضى بالاى بعضى قرار گرفته، سپس یکى از دست هاى خود را روى دیگرى قرار داد و فرمود این چنین!). (2)
در اینجا تفسیر دیگرى نیز وجود دارد، که خلاصه اش این است: مراد از درهاى جهنم ـ همانند درهاى بهشت ـ اشاره به عوامل گوناگونى است که انسان را به جهنم یا بهشت مى کشاند، هر نوع از گناهان و هر نوع از اعمال خیر، درى محسوب مى شود، در روایات اسلامى نیز به آن اشاره شده است، مطابق این تفسیر عدد 7 براى «تکثیر» است نه «تعداد»، و این که گفته مى شود بهشت داراى هشت درب است اشاره به افزون بودن عوامل رحمت از عوامل عذاب و غضب (دقت کنید).
این دو تفسیر با هم تضادى ندارند. (3)، (4)

پی نوشت:

(1). سوره حجر، آیه 44. (2). «مجمع البیان»، جلد 6، صفحه 519، (ذیل آیه 44 سوره حجر) در این زمینه روایات دیگرى نیز نقل شده که مرحوم «علامه مجلسى» در جلد 8، «بحار الانوار»، صفحه 289 و 301 و 285 آورده است. (3). در این زمینه شرح بیشترى درتفسیر تمونه جلد 11، صفحه 77 (ذیل آیه 44، سوره حجر) آمده است. (4). گرد آوري از کتاب: تفسیر نمونه، آيت الله العظمي مکارم شيرازي، دار الکتب الإسلامیه، چاپ بیست و ششم، ج 20، ص 194.

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





موضوعات مرتبط: جهنم شناسی
برچسب‌ها: جهنم شناسی